Ik moet nog zoveel doen

20121230-144135.jpg

We gaan het jaar 2012 afsluiten. En. Ik probeer wat te schrijven over het fenomeen ‘hoop’. Want. Hoop doet namelijk leven. Ben er zelf enorm mee geconfronteerd geweest. Sterker nog, het gaat om mijn moeder. September van dit jaar werd er een kwaadaardige tumor op haar longen geconstateerd. De kanker zat er al meer dan tien jaar en de arts vertelde dat het er niet best uit zag.

Ineens stort je wereld in elkaar. Je weet niet meer wat je moet doen en dan gebeurt het wonderbaarlijke.

Want. Voor haar gebeurde dat dus niet. Haar wereld stortte niet in elkaar. Ze liet haar kracht zien. Overlevingsdrang. ‘Ik moet nog zoveel doen’, zegt ze vol overtuiging, vlak nadat ze het enge nieuws heeft gehoord. Een onzekere periode breekt aan, maar haar positieve instelling houdt haar op de been. En het zit erg mee. Haar hoop en optimisme leiden haar naar een genezing. Mijn hoogtepunt van dit jaar.

Sau, een gesprek met mijn moeder from Henry Timisela on Vimeo.

Ik besloot haar te interviewen. Het gesprek op video op te nemen. En er wat mee te doen. Om hoop te delen. Een gevoel te uiten. En ik besef me tegelijkertijd dat er velen zijn, bij wie het verhaal anders afloopt. Die hun geliefden moeten missen. Mijn gedachten gaan uit naar hen. Het bewijs dat al het leven betrekkelijk is, wordt wederom geleverd. En ook ik moet ook nog zoveel doen. Stap voor stap. Maar in de alledaagse hectiek blijft mijn belangrijkste les van 2012:

Geef de hoop nooit op, blijf positief en heb lief.

Dank u wel, mama.

Het beste,
Henry

10 responses to “Ik moet nog zoveel doen

  1. Henry, met tranen in mijn ogen heb ik je interview met mama gevolgd. Wat een sterke vrouw…
    Usi Selly, beta punja air mata tumpah lihat interview ini. Fanny senang paskali jg usi Selly sudah sembuh. Kiranja Tuhan memberkati usi Selly serta keluarga selalu.
    Peluk dan cium manis² , Fanny xxx

  2. Godsvertrouwen gaat vooraf aan wonderen. Ik heb deze houding van je moeder gezien bij veel van de 1-generatie Molukkers. Standvastig en onwankelbaar was en is hun geloof. In dit opzicht kan ik nog veel van hun leren.

  3. Onwankelbaar en standvastig in haar geloof.. Tot tranen geroerd en erg dankbaar dat je deze wijze lessen, van jouw moeder, jullie persoonlijke strijd tussen hoop en wanhoop met ons wilde delen en wij op deze wijze getuige mogen zijn van jullie Godswonder..

    Dank u moeder timisela..! Het gaat u goed! Heel veel geluk, voorspoed en gezondheid.. Kortom een gezegend 2013 gewenst!

  4. Pingback: December 2010 – December 2012 | Henry Timisela·

Leave a Reply

