Stappen in de goede richting

20130414-181806.jpg

Laatse etappe naar Bemmel. Fotografie Joshua Timisela

Sportiviteit, saamhorigheid en slagvaardigheid. Het zijn drie kernwoorden die voor mij de wandeltocht Walk 4 Maluku samenvatten. Want sport verbroedert. Dat honderden wandelaars vol goede moed aan de tocht door het Brabantse en Gelderse landschap begonnen, klonk dus veelbelovend.

Walk 4 Maluku heeft als doel om de politieke gevangenen en hun families in de Molukken en West Papua moreel en financieel te ondersteunen. En om de aandacht te vestigen op de verschrikkelijke situatie waarin zij verkeren. Een situatie waarin marteling en zelfs moord aan de orde van de dag is. Een situatie die blijkbaar door de Indonesische overheid wordt toegestaan. Een bloedserieuze kwestie. Het is om die reden dat dit jaarlijkse evenement een steeds groter gevolg krijgt. Het is de reden waarom ik ook dit jaar weer meeliep.

De steun die de organisatie kreeg van lokale overheden, het bedrijfsleven, betrokken burgers en zelfs Tweede Kamerleden geeft aan hoezeer zij deze kwestie belangrijk vinden. Dat gaf mij als deelnemer aan de wandeltocht een extra motivatie. En nog iets. Het initiatief voor deze wandeltocht kwam voort vanuit de Molukse gemeenschap in Nederland. Een aantal wandelvrienden besloot hun sport in te zetten om een stem te geven aan de politieke gevangenen. Zij creëerden hiermee een beweging, letterlijk en figuurlijk. En het zijn deze initiatieven die een groot compliment verdienen. Walk 4 Maluku beleefde zaterdag 13 april 2013 haar vierde editie en ik ben blij dat ik met honderden wandelaars eensgezind de finish heb bereikt. De neuzen in dezelfde richting. Inderdaad, letterlijk en figuurlijk.

De neuzen in dezelfde richting. Inderdaad, letterlijk en figuurlijk.

Het neveneffect van dit evenement, deze manifestatie, is dat er naast morele en financiële steun een sterk gevoel van saamhorigheid ontstaat. Ongeacht welke culturele achtergrond. En als ik kijk naar de Molukse gemeenschap die zich betrokken voelt met wat er op de Molukken gebeurt, signaleer ik een belangrijke ontwikkeling. Men voelt zich soms machteloos omdat men een bijdrage wil leveren, maar niet weet hoe. Walk 4 Maluku vervult prima in die behoefte. Tijdens de intocht en de vlaggenparade bij de finish in Bemmel zag ik in de Molukse vierkleur tegelijkertijd onze geschiedenis en het heden. Maar omdat we liepen, zag ik vooral de toekomst. Voorwaarts. Het zijn stappen in de goede richting.

Henry

Leave a Reply

