De praktijkopleiding

Ik denk dat wanneer ik een opleiding had gevolgd om onderwijzer te worden, dat ik het dan best goed had gedaan. Basisschool, voortgezet onderwijs. Allemaal goed. Ik zou er veel plezier in hebben gehad. Hoe ouder ik word, hoe meer ik besef dat ik dat eigenlijk het allerleukste vind om te doen. Kennis delen. En ach, wie zegt dat een leerkracht alleen op school te vinden is?

Op m’n 18e had ik de wens om voor een mediabedrijf te werken. Ik had m’n propedeuse Journalistiek nog niet eens in de pocket en ik klopte aan bij Veronica Magazine. En waar een wil is, is een weg. Dus ik moest weg uit Tiel. Want ik kreeg een baantje als redacteur bij Veronica. Vanzelfsprekend ging ik op kamers in Hilversum. Dat was mijn echte studententijd. Daar rolde ik van de ene redactie in de ander. En werd radiomaker. Ik maakte straatreportages voor FunX radio in de randstad, had een Rotterdamse avondshow, werd programmaleider. Deed later freelance werk voor onder andere BNR (Business News Radio), de NTR (nu NPS) de NMO (Nederlandse Moslim Omroep) en presenteerde een aantal landelijke radioprogramma’s. Ook gaf ik mediaworkshops in achterstandswijken, nee krachtwijken – in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Ik was een gekleurde leerkracht op zwarte scholen. Hmm, stond ik uiteindelijk toch nog voor de klas.

'Uiteindelijk toch nog voor de klas'

‘Ik was een gekleurde leerkracht op zwarte scholen. Uiteindelijk toch nog voor de klas’

Sterker
Maar het afstuderen aan deze professionele praktijkopleiding gebeurde toch in de Molukse gemeenschap. Want daar kom ik vandaan. En ik heb er veel aan te danken. De lessen die ik leerde door in een activistische politieke groep te zitten en actie te voeren voor datgene waar je in gelooft. Dat was vroeger. Of wanneer een familielid komt te overlijden en je moet alles van A tot Z organiseren. Nu nog steeds. En alle Molukse gebruiken die daar bij horen natuurlijk. Veel hoofdpijn soms. Saamhorigheid, ruzies, verzoening, blijdschap. Zomaar wat kernwoorden die in mij opkomen wanneer ik aan deze periode denk. En ik laat steken vallen, en er is tegenslag. Maar dat maakt me alleen maar sterker. Dit is wat ik moet doen.

'Om iets terug te geven. Want ik ben dankbaar' afbeelding:  LT Photography

‘Om iets terug te geven. Want ik ben dankbaar’ afbeelding: LT Photography

Dankbaar
Nu voel ik dat het tijd is om ook die kennis te delen. En om de Molukse gemeenschap te steunen. Om iets terug te geven. Want ik ben dankbaar. De speelfilm waar ik met mijn broer momenteel aan werk is daar een onderdeel van. Misschien is die speelfilm wel mijn scriptie. Hoe dan ook, ik blijf elke dag leren. En die kennis staat niet altijd in de boeken. Ik ben een van man van de praktijk. En daar ben ik trots op.

Je hoort van me.

Henry

2 responses to “De praktijkopleiding

  1. Pingback: De Praktijkopleiding | The Brothers Timisela·

  2. Pingback: De Praktijkopleiding | MalukuCinema MalukuCinema·

Leave a Reply

