Oma en de activisten

20140109-100411.jpgDe persoon rechts op de foto met hoofddoek is Johanna Frederika Leatemia, maar mensen noemden haar ook wel mama Jaja, Joke, zus Jo, mama Jo. Of zoals ik, oma. Begin jaren negentig van de vorige eeuw was ze onderdeel van theatergezelschap Delta en toerde ze door het land met de voorstelling ‘Beta Bitjara’, vrij vertaald is dat ‘Ik vertel’. Ik mocht met mijn oma mee. Toeren. Daar hoort ook nu weer een verhaal bij.

Het was erg leuk om met haar op pad te gaan. Van theater naar theater. En ik kan me die ene voorstelling nog heel goed herinneren. Het ging onder andere over de belevenissen van die eerste generatie Molukse moeders. En hun opstandige en activistische zonen en dochters. En hun ‘serious request’.

‘Dat zijn mijn jongens!’, schreeuwde ze door de veilinghal. Ze had gelijk. Ja logisch, het is een moeder.

Niet lang geleden vond ik bovenstaande krantenartikel. Zag mijn oma op de foto en het was alsof ik het haar weer hoorde vertellen. Dit verhaal. Tijdens de voorstelling. Over haar zoons die actie voerden. Over hoe vreemd ze het vond dat haar zoons en vrienden die ochtend heel erg vroeg, te vroeg, naar school gingen. Hoe ze die middag op haar werk appels sorteerde op de veiling en op de radio hoorde dat Molukse jongeren in hongerstaking waren gegaan. ‘Dat zijn mijn jongens!’, schreeuwde ze door de veilinghal. Ze had gelijk. Ja logisch, het is een moeder. Ze legde haar werk neer en toog naar Den Haag. Daar is deze foto gemaakt. Ik hoor het haar vertellen en ik ben blij dat ze die verhalen met me deelde tijdens de vele treinreizen. Deze foto maakt het verhaal eigenlijk wel compleet. Altijd fijn als de puzzelstukjes op hun plek vallen. En de appel niet ver van de boom.

Henry

Met dank aan Hans Ririhena voor het archiefmateriaal.

Leave a Reply

