De herkenning en ontdekking dat we veel gemeen hebben

IMG_2700 Documentairemaker/ regisseur Andre Reeder bezocht de voorstelling ‘Het Geheim van The Brothers Timisela’ op vrijdag 23 januari in het Bijlmer Parktheater in Amsterdam. Hij schreef er het volgende over:

Twaalf uren later, en de vele indrukken van de voorstelling gaan nog door me heen. En ik ken mezelf, ze zullen me nog dagen bezighouden. Ik zocht naar een woord watt ik vond van de voorstelling, maar ik heb het: Indrukwekkend!

De niets ontziende kwetsbaarheid waarmee jullie letterlijk je eigen echte leven en persoon (en jullie verhouding als broers) daar neerzetten….en dat verweven met theater, surrealisme, hilarische humor, komedie, zang, muziek, ontroering, respect voor jezelf, je geschiedenis en je gemeenschap, je tradities, het nieuwe Nederland, de liefde en respect voor je ouders. En dat allemaal verweven in een intelligent doordacht en gebalanceerd theaterstuk….en zo echt, real en van deze tijd.

Twee uur lang ging ik door zoveel emoties en gedachten heen waar jullie me heen brachten. Ik herkende mijn persoonlijke worsteling van opgroeien, leven en overleven als mens en Surinamer in Nederland, mijn eigen verhoudingen met mijn Surinaamse gemeenschap, mijn eigen broers en mijn eigen ouders. Jullie brachten het zo dichtbij. Het ene moment werd ik tot tranen toe geroerd, het andere moment gierde ik van het lachen, het andere moment genoot ik van jullie zang en muziek. En al die tijd gingen zoveel gedachten door mijn hoofd. Jullie speelden ping pong met mij en het publiek, en wij volgden jullie ademloos en gewillig, waar jullie ons ook heen brachten, twee uur lang.

Maar de rode lijn is de echte menselijkheid met al haar plussen en minnen die door alles loopt. Dat maakt het ook universeel. Ik besefte opeens hoeveel wij als gekleurde gemeenschappen gemeen hebben, maar ook hoeveel we als mensen, zwart en wit, verbonden zijn in dit land. Het verdient een landelijk tour en door iedereen gezien te worden.

Gran tangi (grote dank) broeders Timisela, een brasa (omhelzing) en een bosi (zoen) voor jullie.

PS.
Kaarten voor de show van donderdag 19 februari in Rotterdam, bestel je hier.UITVERKOCHT!

EXTRA VOORSTELLING OP WOENSDAG 18 FEBRUARI 2015

Bekijk hier de video met reacties van de bezoekers.

Leave a Reply

